lauantai 5. toukokuuta 2018

05-05-2018 - Kolumni: Voi lapsi, tietäisitpä kuinka vähällä järjellä ja tiedolla Liikenneministeriötä johdetaan!


Yle julkaisi Liikenne- ja viestintäministeriön palveluosaston ylijohtaja Olli-Pekka Rantalan kanssa tekemänsä haastattelun 5.5.2018. Haastattelu lähinnä osoitti Viestintä- ja liikenneministeriön täydellisen ideologisen sokeuden taksilakien uudistusten vaikutusten kanssa.

Luonnollisesti kaikkia kiinnostaa eniten se, miten taksien hinnat tulevat jatkossa käyttäytymään.

"Hinnoitteluun tulee enemmän joustavuutta. Kuluttajalle hinnat voivat olla edullisempiakin kilpailun myötä kuin mitä ne ovat olleet tähän asti. Kuluttajan valinnanvapaus kasvaa", Rantala sanoo haastattelussa. Boldaukset ovat omiani.

Jälkimmäinen boldaus huvittaa minua erityisesti. Uskallan väittää kuluttajan valinnanvapauden olevan se, lähteekö sille entiselle 20 euron kyydille 30 vai 50 euron hintaan.

Uskallan jo tässä vaiheessa sanoa, että hinnoilla on joustoa ainoastaan yhteen suuntaan - ylöspäin. Verkkolehti Tuiman ja Helsingin Uutisten tekemien mukaan arvioiden mukaan tällä hetkellä tyypillisestä 20 euron kyydistä yrittäjälle jää käteen 0,97 - 1,50 euroa. Tämä on käytännössä se joustovara, joka taksiyrittäjillä on, mikäli he haluavat enää työllistää ketään.

Taksien määrän kasvaessa yhdelle autolle jäävä kyytien määrä tulee laskemaan vääjäämättä. Siksi edes samassa tuloluokassa pysyminen tulee vaatimaan taksojen nousemista. En ole urallani kertaakaan saanut kyytiin ihmistä, joka lähtee taksiajelulle vain huvikseen, mutta ilmeisesti ministeriössä asia tiedetään paremmin.

"Toisaalta on kerrottu, että uudessa järjestelmässä hinnat määräytyvät markkinaperusteisesti ja ovat kovan kysynnän huippuina kalleimmillaan. Onko näin?

– Hintajoustavuus lisääntyy. Yritykset varmasti hinnoittelevat niin, että ne saisivat asiakkaita tasaisesti eri aikoihin – myös hiljaisempiin aikoihin."

Mistähän ylijohtaja Rantala aikoo löytää kulkijoita näille hiljaisemmille ajoille? Iltojen ja öiden hiljaiset hetket eivät johdu siitä, että taksit maksaisivat niin paljon, vaan koska niihin aikoihin yksinkertaisesti kukaan ei liiku!

Kiireiset ja känniset asiakkaat puhelinhippasilla


"Jos asiakkaalla on kiire, kuinka todennäköistä on se, että hänellä on aikaa, osaamista ja mahdollisuus tehdä kyytien hintojen kilpailutusta?
– Jos soittaa isoon taksikeskukseen, niin kyllä niillä luultavasti on selkeä hinnasto."

Ministeriö siis olettaa, että esimerkiksi Helsinkiin saapuvat junamatkustajat soittelevat matkalla Pasilasta päärautatieasemalle eri kyyditsijät lävitse ja ynnäilevät sitten omassa päässään, paljonko se keikka tuleekaan maksamaan.

Todellisuus tulee olemaan lähempänä taksinkuljettaja Kari Pajusen mainostamaa Marrakeshin toria, missä junasta hyppäävä matkustaja kävelee taksiasemalle ja käy huutokauppaa omasta kyydistään.

Sen lisäksi ylijohtaja Rantala unohtaa teknologisilta kyvyiltään rajalliset ihmisryhmät - seniorit ja liikuntarajoitteiset, jotka oman arvioni mukaan muodostavat noin puolet nykyisestä asiakaskunnasta. Tulen seuraamaan mielenkiinnolla, kuinka 90-vuotiaat vanhukset pistävät kauppareissun jälkeen taksareita hintajärjestykseen...

"Miten taksitolpalla toimitaan jatkossa, jos jonon ensimmäisenä oleva asiakas ryhtyy kilpailuttamaan takseja, kun ensimmäisen taksin hinta ei kelpaa? Voiko tilaisuus houkuttaa ylihinnoittelemaan kyytejä?

– Tähän asti, kun kaikilla on ollut sama hinta, niin tällaista kysymystä ei ole tullut. Kuitenkin se, että tulee vaihtoehtoja ja tulee hintakilpailua, kuluttaja siitä kuitenkin hyötyy. Muisssa maissa kehitys on mennyt siten, että valtaosa kyydeistä on kuitenkin etukäteen tilattuja. Taksitolpat ovat toki edelleen olemassa."

Ylijohtaja Rantala unohtaa tässä nyt kaksi asiaa. Ensinnäkin - valtaosa kyydeistä on jo nyt tilauskyytejä. Toinen asia on kaoottiset toimintaympäristöt lentokentillä, laivarannoissa ja juna-asemilla, missä äkillinen kysyntäpiikki tyhjentää taksiaseman nopeasti, jonka jälkeen tolpalle ajava kuljettaja pääsee valikoimaan asiakkaista sen, joka kyydistä eniten suostuu maksamaan.

Tuo ylläoleva lausunto on myös täydellinen selitys sille, miksi taksiuudistusta ei olisi tarvittu. Verrattuna nykytilanteeseen en oikein ymmärrä mitä etua kuluttajalle on siitä, että tämä joutuu kuluttamaan aikaa siihen, että joutuu neuvottelemaan taksin hinnan etukäteen joka kerran, kun taksia tarvitsee.

Mitä tässä tulee nyt käymään?


Henkilökohtainen arvaukseni on, että eri taksikeskukset tulevat määrittelemään hintansa hieman eri tavoilla. Yksi välityskeskus voi tarjota halvempia lähtöjä, mutta kalliimpia kilometrejä. Toinen voi määrittää kyydin hinnan ajan perusteella. Niitä yhtiöitä kannattaa varoa, jotka yrittävät puliveivata maksua sekä kilometreistä että ajamiseen käytetystä ajasta - siitä tulee nopeasti kallista lystiä.

Yksittäiset autoilijat eivät juuri pääse vaikuttamaan omiin hintoihinsa, sillä sitoutuessaan välityskeskuksen piiriin, he myös hyväksyvät välityskeskuksen asettamat hinnat.

Uber tekenee comebackin 1.7. He ovat lähetelleet ympäri Suomea taksikuskeille värväyskirjeitä, joissa luvataan maat ja mannut. Minulla on tosin sellainen etiäinen, että Uber-kuiteista on edelleen turha etsiä arvonlisäverolle dedikoitua riviä... 

Tulemme todennäköisesti näkemään joitain villejä toimijoita, joilla hinnat voivat olla aivan mitä tahansa. Näiden toiminta tulee keskittymään eri piikkikysyntäpaikkoihin, kuten laivasatamiiin, konsertteihin, festivaalien purkamiseen ja viikonloppuöihin. Näillä villeillä pirsseillä kalusto ja hinnasto voivat olla aivan mitä tahansa ja toiminta tulee olemaan juuri niin petollista kuin olettaa saattaa.

Valitettavasti nämä toimijat tulevat myös romuttamaan tähän asti luottavana pidetyn suomalaisen taksin maineen.

Kirjoittaja on ajanut osa-aikaisesti taksia kuuden ja puolen vuoden ajan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti