Sekalaisia sivuja

torstai 17. toukokuuta 2018

17-05-2018 - Uber selvensi ehtojaan taksiyrittäjille


Uber järjesti 17.5.2018 Vantaalla infotilaisuuden taksiyrittäjille ja Uber-yrittäjyydestä kiinnostuneille. Paikan päälle ilmaantui noin 40-50 uteliasta kuuntelemaan Uberin maajohtaja Joel Järvisen esitystä Uberista. Esityksensä päätteeksi yleisö sai esittää kysymyksiä niin Järviselle itselleen kuin myös muille Uberin paikallaolleille edustajille.

Uber aikoo käynnistää toimintansa uudelleen 1.7.2018, kun uusi Liikennekaari astuu voimaan.

Kaikki on Amerikassa suurempaa – myös provisiot


Järvinen mainosti Uberia muun muassa sillä, että heidän kauttaan yrittäjä maksaa vain ajetuista kyydeistä provision. Tein kyselykierroksen Suomen eri taksikeskuksiin PK-seudulla, Turussa, Tampereella ja Oulussa, missä kaikkialla kerrottiin yrittäjien joutuvan maksamaan yhden könttäsumman koko kuukauden kyytivälityksistä.

Tiedustelin kolmelta espoolaiselta Lähitaksin piirissä olevalta taksiyrittäjältä, mikä heidän kulunsa Lähitaksin suuntaan on. Kuukaudessa nämä yrittäjät maksavat noin 250 euroa Lähitaksille laitteista ja välityskeskuspalvelusta - eli käytännössä siitä, että heidän autoihinsa välitetään Lähitaksin kyytejä.

Uber ottaa jokaisesta ajetusta kyydistä 25% päältä pois. Välitysmaksu otetaan ennen arvonlisäveron maksamista. 

Uber ei työllistä - sivukustannukset partnerin vastuulla


Järvinen mainitsi kahteen eri otteeseen, kuinka Uber ei aio toimia työnantajana – eli Uber ei aio maksaa työnantajan eri sivukuluja omalla 25% osuudellaan. Näin ”kuljettaja-partnerin” vastuulle siis jää niin oman tuloveron, eläkemaksujen ja arvonlisäveron maksu.

Nämä ovat siis pelkkiä veroja ja palkan sivukuluja. Kuljettaja-partnerin tulee varmistaa myös uberöintiin sopivan auton hankinta ja siitä aiheutuvat kustannukset, kaksi settiä renkaita ja polttoaine.

Uber-autoksi ei Uberin edustajan mukaan voi rekisteröidä sellaista autoa, jota ei Trafin tietojen mukaan ole rekisteröity luvanvaraiseen liikennöintiin. Tämä tarkoittaa siis sitä, että uberöitsijän on hankittava autoon nykyistä ammattiliikennevakuutusta vastaava vakuutus, joka on huomattavasti tavallista liikennevakuutusta kalliimpi.

Järvinen kertoi innoissaan, kuinka Uberin tavoite on tarjota kuljettajille mahdollisimman vähän tyhjänä ajoa – ideaalitilanteessa uusi kyyti värähtäisi puhelimeen heti, kun edellinen keikka on hoidettu.

Todellisuus kuitenkin on se, että vaikka ideaalitilanteessa näin kävisikin, niin ideaalitilanteet ovat hyvin harvassa. Todellisuudessa seuraavan keikan perään pääsee käytännössä vain äärimmäisinä piikkihetkinä, eli arkipäivisin välillä 15.30-17.30 tai viikonloppu- ja pyhäpäivien öinä, jos silloinkaan. Silloinkin seuraavalle keikkapaikalle on ajettava tyhjänä – ilman maksua.

Uber maksaa partnereilleen vain ajetuista kyydeistä ja perutuista kyydeistä pienen hukka-ajokorvauksen. Uber ei maksa partnerinsa kirjanpitämisestä mitään – joten tämäkin on ilmaista työtä, joka kuljettajapartneri joutuu tekemään. Vaihtoehtona on toki hankkia kirjanpitäjä, mutta sekin pitäisi kustantaa sillä kuljettajalle jäävällä 75% osuudella.

Eikä tässä vielä kaikki


Uberin edustaja ei suostunut kertomaan Uberin tulevista taksoista muuta kuin sen, että Uber pyrkii painamaan perushintansa alemmaksi kuin mitä taksat nykyisällään ovat. Tämän ongelman Uber aikoo paikata volyymillä – piikkiaikaan autojen on tarkoitus kyyditä Uberin edustajan mukaan 2,5 – 3 keikkaa tunnissa.

Tässä on vain se ongelma, että taksien nykyinenkin piikkivolyymi on suunnilleen samaa luokkaa. Uber siis pyytää kuljettajiaan ajamaan halvemmalla pidempiä matkoja, ottaen moninkertaisesti enemmän välistä kuin suomalaiset välityskeskukset ja jättää vielä kaikki palkan sivukulut, verot, vakuutukset ja muut sivukustannukset partnerin maksettavaksi.

Volyymi voi silti jäädä kovin suppeaksi, sillä Uberin kuluttajasovellusta voi käyttää vain luottokortin kanssa, mikä rajoittaa mahdollista asiakaskuntaa. Järvinen mainitsi sovelluksella olleen 150 000 lataajaa, mutta kuinka moni heistä aikoo todella käyttää sovellusta 1.7.2018 jälkeen?

Sen lisäksi uberöitsijät eivät pysty ottamaan kyytejä ns. käsipystynä suoraan kadulta tai tolpalta, mitkä ovat hyvin yleisiä tapoja ottaa asiakas vastaan viikonloppuöisin, suurimpiin piikkiaikoihin. Tai no, voihan sitä pimeänä vastaanottaa vaikka minkälaisia kyytejä.

Järvinen pyrki myös taklaamaan tiettyjä Uberiin liitettyjä myyttejä. Yksi näistä myyteistä oli se, ettei Uberia ajamalla voi tienata tarpeeksi rahaa, jos aikoo täyttää kaikki lakisääteiset vaatimukset.

Järvisen onneksi ”tarpeeksi rahaa” on hyvin henkilökohtainen ja venyvä käsite.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti