Uber järjesti 17.5.2018 Vantaalla
infotilaisuuden taksiyrittäjille ja Uber-yrittäjyydestä
kiinnostuneille. Paikan päälle ilmaantui noin 40-50 uteliasta
kuuntelemaan Uberin maajohtaja Joel Järvisen esitystä
Uberista. Esityksensä päätteeksi yleisö sai esittää kysymyksiä
niin Järviselle itselleen kuin myös muille Uberin paikallaolleille
edustajille.
Uber aikoo käynnistää toimintansa uudelleen 1.7.2018, kun uusi Liikennekaari astuu voimaan.
Uber aikoo käynnistää toimintansa uudelleen 1.7.2018, kun uusi Liikennekaari astuu voimaan.
Kaikki on Amerikassa suurempaa – myös provisiot
Järvinen
mainosti Uberia muun muassa sillä, että heidän kauttaan yrittäjä
maksaa vain ajetuista kyydeistä provision. Tein kyselykierroksen
Suomen eri taksikeskuksiin PK-seudulla, Turussa, Tampereella ja
Oulussa, missä kaikkialla kerrottiin yrittäjien joutuvan maksamaan
yhden könttäsumman koko kuukauden kyytivälityksistä.
Tiedustelin
kolmelta espoolaiselta Lähitaksin piirissä olevalta
taksiyrittäjältä, mikä heidän kulunsa Lähitaksin suuntaan on. Kuukaudessa
nämä yrittäjät maksavat noin 250 euroa Lähitaksille laitteista ja välityskeskuspalvelusta - eli käytännössä siitä, että heidän autoihinsa välitetään Lähitaksin kyytejä.
Uber ottaa jokaisesta ajetusta kyydistä 25% päältä pois.
Välitysmaksu otetaan ennen arvonlisäveron maksamista.
Uber ei työllistä - sivukustannukset partnerin vastuulla
Järvinen
mainitsi kahteen eri otteeseen, kuinka Uber ei aio toimia
työnantajana – eli Uber ei aio maksaa työnantajan eri sivukuluja
omalla 25% osuudellaan. Näin ”kuljettaja-partnerin” vastuulle
siis jää niin oman tuloveron, eläkemaksujen ja arvonlisäveron
maksu.
Nämä
ovat siis pelkkiä veroja ja palkan sivukuluja. Kuljettaja-partnerin
tulee varmistaa myös uberöintiin sopivan auton hankinta ja siitä
aiheutuvat kustannukset, kaksi settiä renkaita ja polttoaine.
Uber-autoksi
ei Uberin edustajan mukaan voi rekisteröidä sellaista autoa, jota
ei Trafin tietojen mukaan ole rekisteröity luvanvaraiseen
liikennöintiin. Tämä tarkoittaa siis sitä, että uberöitsijän
on hankittava autoon nykyistä ammattiliikennevakuutusta vastaava
vakuutus, joka on huomattavasti tavallista liikennevakuutusta
kalliimpi.
Järvinen
kertoi innoissaan, kuinka Uberin tavoite on tarjota kuljettajille
mahdollisimman vähän tyhjänä ajoa – ideaalitilanteessa uusi
kyyti värähtäisi puhelimeen heti, kun edellinen keikka on
hoidettu.
Todellisuus
kuitenkin on se, että vaikka ideaalitilanteessa näin kävisikin,
niin ideaalitilanteet ovat hyvin harvassa. Todellisuudessa seuraavan
keikan perään pääsee käytännössä vain äärimmäisinä
piikkihetkinä, eli arkipäivisin välillä 15.30-17.30 tai
viikonloppu- ja pyhäpäivien öinä, jos silloinkaan. Silloinkin seuraavalle
keikkapaikalle on ajettava tyhjänä – ilman maksua.
Uber
maksaa partnereilleen vain ajetuista kyydeistä ja perutuista
kyydeistä pienen hukka-ajokorvauksen. Uber ei maksa partnerinsa
kirjanpitämisestä mitään – joten tämäkin on ilmaista työtä,
joka kuljettajapartneri joutuu tekemään. Vaihtoehtona on toki hankkia kirjanpitäjä, mutta sekin pitäisi kustantaa sillä kuljettajalle
jäävällä 75% osuudella.
Eikä tässä vielä kaikki
Uberin
edustaja ei suostunut kertomaan Uberin tulevista taksoista muuta kuin
sen, että Uber pyrkii painamaan perushintansa alemmaksi kuin mitä
taksat nykyisällään ovat. Tämän ongelman Uber aikoo paikata
volyymillä – piikkiaikaan autojen on tarkoitus kyyditä Uberin
edustajan mukaan 2,5 – 3 keikkaa tunnissa.
Tässä
on vain se ongelma, että taksien nykyinenkin piikkivolyymi on
suunnilleen samaa luokkaa. Uber siis pyytää kuljettajiaan ajamaan
halvemmalla pidempiä matkoja, ottaen moninkertaisesti enemmän
välistä kuin suomalaiset välityskeskukset ja jättää vielä kaikki palkan
sivukulut, verot, vakuutukset ja muut sivukustannukset partnerin maksettavaksi.
Volyymi
voi silti jäädä kovin suppeaksi, sillä Uberin kuluttajasovellusta
voi käyttää vain luottokortin kanssa, mikä rajoittaa mahdollista
asiakaskuntaa. Järvinen mainitsi sovelluksella olleen 150 000
lataajaa, mutta kuinka moni heistä aikoo todella käyttää
sovellusta 1.7.2018 jälkeen?
Sen lisäksi uberöitsijät eivät
pysty ottamaan kyytejä ns. käsipystynä suoraan kadulta tai
tolpalta, mitkä ovat hyvin yleisiä tapoja ottaa asiakas vastaan
viikonloppuöisin, suurimpiin piikkiaikoihin. Tai no, voihan sitä pimeänä vastaanottaa vaikka minkälaisia kyytejä.
Järvinen
pyrki myös taklaamaan tiettyjä Uberiin liitettyjä myyttejä. Yksi
näistä myyteistä oli se, ettei Uberia ajamalla voi tienata
tarpeeksi rahaa, jos aikoo täyttää kaikki lakisääteiset vaatimukset.
Järvisen
onneksi ”tarpeeksi rahaa” on hyvin henkilökohtainen ja venyvä
käsite.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti